Ταγκόρ (πλήρες)

 


Ο ΤΑΓΚΟΡ ήταν το πρώτο χρονολογικά από την τριλογία των οκτάτευχων ιστορικών μυθιστορημάτων των «Γενικών Εκδοτικών Επιχειρήσεων» που κυκλοφόρησαν στο πλαίσιο υποστήριξης της έκδοσης του περιοδικού «Μικρός Ήρως» έχοντας μέσες-άκρες μια σχεδόν παρόμοια ανάπτυξη θεματολογίας με το περιοδικό-κορμό του εκδοτικού οίκου. Τουλάχιστο, τα δυο από αυτά. Δηλαδή, τόσο το πρώτο από αυτά, ο «Ταγκόρ», όσο και το τρίτο, «Ο Μικρός Μπουρλοτιέρης» έχουν το καθένα τους ως πρωταγωνιστή της ιστορίας από έναν έφηβο ελληνικής καταγωγής, που μάχεται ηρωικά και νικηφόρα εναντίον αυτών που δυναστεύουν τις πατρίδες τους. Στον «Ταγκόρ», το ελληνόπουλο ζει και δρα στις Ινδίες λίγο πριν από την ανακήρυξη της ασιατικής ημιηπείρου σε ανεξάρτητα κράτη το 1947, ο δυνάστης είναι η βρετανική αυτοκρατορία, ενώ στον «Μικρό Μπουρλοτιέρη» ο δυνάστης είναι η οθωμανική αυτοκρατορία στη σκλαβωμένη Ελλάδα λίγο πριν το ξέσπασμα του εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα το 1821 και το ελληνόπουλο δρα ως καπετάνιος και μπουρλοτιέρης στα χωρικά ύδατα του πάτριου ζωτικού χώρου

Για την ιστορία, το ιστορικό ανάγνωσμα με τις ίδιες προδιαγραφές, που κυκλοφόρησε ενδιάμεσα, ήταν ο «Μικρός Ιππότης». Ένας μικρός Ντ’ Αρτανιάν στην αυλή του Λουδοβίκου του ΙΓ’ της Γαλλίας, αλλά ουδόλως ελληνικής καταγωγής..

Αλλά, ποιες ήταν αυτές οι κοινές προδιαγραφές, οι οποίες όριζαν τη “συγγένεια” ανάμεσα στις μυθοπλασίες των τριών αναγνωσμάτων, που κυκλοφόρησαν το ένα πίσω από το άλλο σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών;

Ήταν: 1) η εφηβική ηλικία των πρωταγωνιστών, κοινός τόπος άλλωστε στα περισσότερα από τα αναγνώσματα του εκδοτικού οίκου, με πρώτον επισήμως ονοματισμένο «μικρό» τον «Μικρό Ήρωα». 2) Η στρογγυλά προκαθορισμένη χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης της ιστορίας στα οκτώ εβδομαδιαία τεύχη, ενώ στον «Ταγκόρ», ειδικά, η αποκάλυψη σημαντικής εκκρεμότητας αποκαλύπτεται στο τελευταίο επεισόδιο πασιφανώς προγραμματισμένα. 3) Και στα τρία αυτά αναγνώσματα, ο προσδιορισμός “ιστορικό ανάγνωσμα”, απονέμεται αφενός χάρη στο συγκεκριμένο χωροχρονικό πλαίσιο αναφοράς και αφετέρου χάρη στις εκτός αφήγησης ιστορικές σημειώσεις και παραπομπές, οποίες εμπλουτίζουν εγκυκλοπαιδικά τα αναγνώσματα, πράγμα που δεν παρατηρείται σε κανένα από τα υπόλοιπα περιπετειώδη περιοδικά των «Γενικών Εκδοτικών Επιχειρήσεων», μηδέ του «Μικρού Ήρωα» συμπεριλαμβανομένου, του πλέον βασισμένου στα ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα της εποχής στην οποία τοποθετείται η δράση του.

Ο «Ταγκόρ» “γεννήθηκε” την Παρασκευή 27 Αυγούστου και ολοκλήρωσε τον σύντομο εκδοτικό του κύκλο μετά από οκτώ εβδομάδες,  στις 15 Οκτωβρίου 1954 για να παραλάβει τη σκυτάλη μια βδομάδα αργότερα ο «Μικρός Ιππότης». Έζησε και μια επανέκδοση, επανακυκλοφορία –σωστότερα- του στοκ από τις 26 Ιανουαρίου του 1956 τυπωμένη με σφραγίδα τη νέα τιμή κυκλοφορίας κατά 50% μειωμένη, δηλαδή: μια δραχμή. Παρ’ όλη αυτή την εκδοτική… απαξίωση το «Ταγκόρ» σαν τίτλος για όσα χρόνια θα μπορούσε να βρει κανένας τεύχος του σε παλαιοβιβλιοπωλείο είχε υπάρξει ένας από τους σπανιότερους σε διαθεσιμότητα. Η τιμή πώλησής του σήμερα, όταν εντοπίζεται κάπου, κυμαίνεται μεταξύ 120 με 150 ευρώ!

Δεν υπάρχει υπογραφή που να δηλώνει τον συγγραφέα του αναγνώσματος, αλλά βάσιμα εικάζεται πως αυτός είναι ο ίδιος ο εκδότης και ταυτόχρονα συγγραφέας του αναγνώσματος «Μικρός Ήρως», δηλαδή ο Στέλιος Ανεμοδουράς. Το εγχείρημα, άλλωστε, του ήταν αρκετά οικείο, αφού λίγο παλαιότερα έγραφε ταυτόχρονα τον «Υπεράνθρωπο» και τον «Τάργκα», ενώ ασκούσε παράλληλα και τα εκδοτικά καθήκοντα, καθώς και τη δημοσιογραφική του ενασχόληση. Το ύφος του λόγου, συγκρινόμενο με αυτό του ενυπόγραφου «Μικρού Ήρωα», η εξέλιξη της πλοκής και η δομή των χαρακτήρων είναι τα στοιχεία εκείνα πάνω στα οποία εδράζονται οι εικασίες για την ταυτότητα του συγγραφέα.

Βάσιμα ισχυρή είναι και η επιχειρηματολογία που αποδίδει την πατρότητα του κειμένου, καθώς και το κείμενο του επίσης ανυπόγραφου «Μικρού Ιππότη» στον δημοσιογράφο και συγγραφέα λαϊκών αναγνωσμάτων Νίκο Μαράκη. Ο πολυγραφότατος Μαράκης είχε ήδη ξεκινήσει τη συνεργασία του με τις εκδόσεις του Στέλιου Ανεμοδουρά, από τον Μάιο του 1954 με το δεκαεξάτευχο ανάγνωσμα «Γεράκι, ο νέος Υπεράνθρωπος», δηλαδή αμέσως πριν από την έναρξη της τριλογίας με την ιστορική θεματολογία.

Την εικασία την ενισχύει το γεγονός ότι ο Νίκος Μαράκης ως συγγραφέας ιστορικών αναγνωσμάτων προσέθετε πραγματολογικές πληροφορίες εκτός αφηγήματος, όπως αυτές με τις οποίες εμπλουτίζονται τόσο ο «Ταγκόρ» όσο και το επίσης ανυπόγραφο ιστορικό ανάγνωσμα «Μικρός Ιππότης», αλλά και το ενυπόγραφό του με το ψευδώνυμο Π. Πετρίτης «Μικρός Μπουρλοτιέρης», δηλαδή το τελευταίο χρονικά ανάγνωσμα της τριλογίας… Ο Στέλιος Ανεμοδουράς δεν χρησιμοποιούσε αυτή την τεχνική της πληροφοριοδοσίας στα αναγνώσματά του.

Το ιστορικό χωροχρονικό πλαίσιο του αναγνώσματος είναι η βρετανική αποικία των Ινδιών λίγο πριν και στη διάρκεια της αγγλικής αντιβασιλείας και ανακήρυξη της ανεξαρτησίας των κρατών, μεταξύ των οποίων και η ομοσπονδία της σημερινής Ινδίας το 1947.

Η αφήγηση εμπλουτίζει την ατμόσφαιρα της εποχής και το κλίμα του αναγνώσματος εμπλέκει στη μυθοπλασία υπαρκτά ιστορικά πρόσωπα, ιστορικά γεγονότα, αντιπαλότητες και εμφύλιες διαμάχες φυλών ή ρατζάτων (μικρά τοπικά βασίλεια). Μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία επαφής των μικρών αναγνωστών με τη σύγχρονη ινδική ιστορία.

Πρακτικά, ο αφηγηματικός κύκλος του αναγνώσματος ολοκληρώνεται εφτά μόλις χρόνια πριν από την έκδοση του «Ταγκόρ», άρα πολύ φρέσκο ως γεγονός στις μνήμες των αναγνωστών.

Ο κρυφός άξονας, ωστόσο, του αναγνώσματος είναι άλλος από το να εξιστορήσει αφηγηματικά απλώς τον αγώνα της ανεξαρτησίας ενός πολύ μακρινού λαού και έθνους με εξωτική οντότητα. Θεωρητικά το ενδιαφέρον του ελληνικού αναγνωστικού κοινού θα πρέπει να ήταν περιορισμένο. Απευθυνόταν σε ένα αναγνωστικό κοινό, το οποίο μέσα στα δέκα προηγούμενα χρόνια είχε βιώσει μια απελευθέρωση από τριπλή ξενική κατοχή, έναν αδελφοκτόνο εμφύλιο και την αρχή μιας ανασυγκρότησης με χίλια προβλήματα και φτώχεια… Κι ένα αγκάθινο θέμα που η μη επίλυσή του είχε να κάνει με την εθνική ολοκλήρωση.

Με αυτά τα δεδομένα το ανάγνωσμα του «Ταγκόρ» έστω και βραχύβιο, δεν προσφερόταν μόνο για μια πρώτη και μοναδική ανάγνωση. Θα έπρεπε να αναδειχθεί το πίσω από τις γραμμές νόημα με όρους αλληγορικούς ως ευχόμενη κάθαρση κατά κάποιο τρόπο. Ή  έστω κάτω από πρίσμα αντικειμενικότητας να θεωρηθεί πως είχε την πρόθεση να λειτουργήσει έτσι.

Με άλλα λόγια, ο απελευθερωτικός αγώνας των Ινδών πατριωτών παρέπεμπε στην διακαή επιθυμία για ανεξαρτησία της Κύπρου που ακόμα δεν είχε εκδηλωθεί ένοπλα προς τον ίδιο αποικιοκράτη· τον τριπλό βρετανικό λέοντα και σε δεύτερο χρόνο με την ενσωμάτωση της Κύπρου στον ελληνικό εθνικό κορμό. Τα συλλαλητήρια για την Ένωση στα πρώτα χρόνια των ’50 βρίσκονταν σε βίαιη ημερήσια διάταξη αντιπαράθεσης. Η ευθεία αντιπάθεια προς τη Βρετανία που εκδηλωνόταν μέσω… Ινδιών έστω και σαν ανάγνωσμα, θα έπρεπε να έβρισκε ενθουσιώδη ανταπόκριση αποφόρτισης στο θυμικό των μικρών αναγνωστών.

Και για όσους δεν κατάλαβαν το όχημα της αλληγορίας, ο ήρωας, ο πρωταγωνιστής, το 16χρονο ορφανό ελληνόπουλο, ο Δημήτρης Σάρτας είναι από την Κύπρο! Που βρέθηκε σε κάποιο κρατίδιο των απέραντων Ινδιών με τους ακροβάτες γονιούς του που σκοτώθηκαν εκτελώντας το επικίνδυνο νούμερό τους. Ο νεαρός τέθηκε κάτω από την προστασία του μαχαραγιά του κρατιδίου, ο οποίος και τον μύησε κρυφά στον απελευθερωτικό αγώνα, όπου σύντομα με το όνομα Ταγκόρ, έγινε ένας από τους δυναμικούς ηγέτες του με αποτέλεσμα να επικηρυχθεί από τους Άγγλους. Στο παλάτι του μαχαραγιά προστάτη του γνώρισε την εξωτική πανέμορφη κόρη του τη Ζαναγκάρ και ανάμεσα στα δυο παιδιά αναπτύχθηκε ένας δυνατός έρωτας. Στο τέλος της ιστορίας, ο Ταγκόρ, εθνικός ήρωας της ελεύθερης πια Ινδίας, με τις ευλογίες του μέντορά του παντρεύεται τη Ζαναγκάρ και διαδέχεται στον θρόνο του ρατζάτου τον γέρο μαχαραγιά, ενώ κάπου στο τέλος του αφηγήματος ο συγγραφέας αντί της καθιερωμένης επωδού «… και ζήσαμε εμείς καλύτερα….» εύχεται φωναχτά:  «Μακάρι σύντομα να απελευθερωθεί από τον ξενικό ζυγό και η Κύπρος!»

Στην εικονογράφηση ένας Byron σε μια γόνιμη περίοδο εξαιρετικής εικονογράφησης –παρά τις κάποιες μικροατασθαλίες- δημιουργεί εντυπωσιακά λεπτομερείς συνθέσεις είτε πρόκειται για εμφατικά εξώφυλλα, είτε για τα από άκρη σε άκρη δισέλιδα εσωτερικά ασπρόμαυρα σαλόνια συλλεκτικής αξίας αμφότερα.

Στο κόμικ του οπισθόφυλλου φιλοξενείται σε καλή εκτύπωση για την τεχνική του ξεπατικώματος μια οκτασέλιδη περιπέτεια του Καέγκα, ομογάλακτου του Κι-Γκορ, αμφοτέρων… εργαζομένων στις ζούγκλες της Fiction House. Ο μεν Καέγκα (Kaanga αμερικανιστί) έκανε όλα τα ένσημά του –περισσότερα από κάθε άλλον Ταρζανίδη- στο περιοδικό με κόμικς Jungle Comics (177 τεύχη) καθώς και σε 23 ακόμα τεύχη με τίτλο το όνομα του, ενώ ο Κι-Γκορ δούλεψε στο περιοδικό με ιστορίες pulps,  το Jungle Adventures.

Γιώργος Βλάχος


*   *   *

#1) Ο Μικρός Ελευθερωτής

Ο Ταγκόρ είναι ένα δεκαεξάχρονο Ελληνόπουλο από την Κύπρο, που ζει εδώ και έξι χρόνια στις Ινδίες μετά τον τραγικό θάνατο των γονιών του σε ατύχημα σε μια παράσταση του περίφημου τσίρκου Πιεραντόνι όπου εργάζονταν με το γιο τους ως ακροβάτες. Ο Δημήτρης Σάρτας, αυτό είναι το πραγματικό όνομα του Ταγκόρ, έζησε έξι χρόνια ολομόναχος στη ζούγκλα με μοναδικό φίλο του το λιοντάρι Ασικάγκα, που το μικρό Ελληνόπουλο το είχε βρει τραυματισμένο και του είχε σώσει τη ζωή και από τότε όποτε το φωνάζει τρέχει σαν αστραπή κοντά του. Μετά από έξι χρόνια στη ζούγκλα ο Ταγκόρ είναι ήδη ένα γυμνασμένο, χεροδύναμο, μελαχρινό παλικάρι με έξυπνα μάτια και όμορφα ελληνικά χαρακτηριστικά. Η ζωή του Ταγκόρ θα αλλάξει ριζικά όταν μια μέρα θα σώσει από τα νύχια μιας αγριεμένης τίγρης την πανέμορφη Ζανγκάρ, την μοναχοκόρη του ονομαστού μαχαραγιά Νιρούκτα. Ο Νιρούκτα θα πάρει το ατρόμητο Ελληνόπουλο στο παλάτι του στο Δελχί, αλλά συμμετέχοντας και ο ίδιος στον απελευθερωτικό αγώνα των Ινδών εναντίον των Άγγλων κατακτητών θα διωχθεί και ο Ταγκόρ θα φύγει από το παλάτι και μαζί με τον γίγαντα Μαλαμπάρ, που ήταν ένας από τους αφοσιωμένους ανθρώπους του Νιρούκτα, θα συμμετάσχει στον απελευθερωτικό αγώνα και οι Άγγλοι κατακτητές θα τον επικηρύξουν για έξι χιλιάδες ρούπιες. Στην πρώτη αυτή περιπέτεια της σειράς το ατρόμητο Ελληνόπουλο θα κληθεί από τον Νιρούκτα να σώσει την κόρη του τη Ζανγκάρ, που την απήγαγαν οι Τεγκ, λάτρεις της αιμοβόρας θεάς Κάλι, και την κρατάει αιχμάλωτη ο Μογγόλος αρχηγός τους Ναντίρ-Χο, με σκοπό να μάθει ένα μεγάλο μυστικό του πατέρα της, πού έχει κρυμμένο στη ζούγκλα έναν μεγάλο θησαυρό. Στην αναζήτησή του το ατρόμητο Ελληνόπουλο θα νιώσει ένα δυνατό σφίξιμο στην καρδιά, όταν θα ανακαλύψει πως η πανέμορφη Ζανγκάρ πρόκειται να πουληθεί ως σκλάβα στο σκλαβοπάζαρο του Δελχί και δεν πρόκειται ίσως να τη δει ποτέ ξανά…

Το τεύχος 1 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Ο Μικρός Ελευθερωτής» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 27 Αυγούστου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 24 Αυγούστου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 79 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Ο Τρελός Καμπαλλέρο». Αυτή την περίοδο εκτός από το «Μικρό Ήρωα» και τον «Ταγκόρ» που τα έγραφε και τα δύο ο Στέλιος Ανεμοδουράς, το «Ταγκόρ» χωρίς να το υπογράφει, δεν κυκλοφορούσαν άλλα περιοδικά αυτής της κατηγορίας. Μόλις μια εβδομάδα πριν, την Πέμπτη 19 Αυγούστου 1954, είχε κυκλοφορήσει το τελευταίο τεύχος 16 του περιοδικού «Γεράκι, ο Νέος Υπεράνθρωπος», με τίτλο «Ταξίδι Θανάτου» που όπως όλα τα τεύχη αυτής της σειράς έχει ήδη δημοσιευτεί στο «μπαούλο». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 1 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 1956.

Το συγκεκριμένο τεύχος 1 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 14 Ιουνίου 2022



#2) Οι Θησαυροί της Κόμπρας

Ο Ταγκόρ, το ηρωικό Ελληνόπουλο που συμμετέχει στον απελευθερωτικό αγώνα των Ινδών εναντίον των Άγγλων κατακτητών, στέκεται με δεμένα χέρια και πόδια απέναντι στο αγγλικό εκτελεστικό απόσπασμα και περιμένει από δευτερόλεπτο σε δευτερόλεπτο το παράγγελμα «πυρ» για την εκτέλεσή του. Όμως αυτήν ακριβώς την τελευταία στιγμή, μια ομάδα καβαλάρηδων της πατριωτικής οργάνωσης των «Ελεύθερων Ινδών» με επικεφαλής έναν άντρα με άσπρη μπέρτα και σκεπασμένο πρόσωπο που έχει δίπλα του τον γιγαντόσωμο σύντροφο του Ταμπόρ, τον Μαλαμπάρ, ορμάει εναντίον του αποσπάσματος και ο Ταμπόρ σώζεται. Ο άντρας με τη μπέρτα και το καλυμμένο πρόσωπο είναι ο Γκάλεμ, ο αρχηγός της πατριωτικής οργάνωσης των «Ελεύθερων Ινδών», και ο Ταμπόρ όταν τον ακούει είναι βέβαιος πως έχει ξανακούσει τη φωνή του αλλά δεν μπορεί να θυμηθεί πού και πότε. Μετά τη διάσωσή του, το ηρωικό Ελληνόπουλο μαζί με τον γίγαντα Μαλαμπάρ κατευθύνονται καβάλα σε άλογα προς το μοναστήρι του Νίσιο, εκεί όπου κρύβονται ο μαχαραγιάς Νιρούκτα με την κόρη του Ζανγκάρ και τους περιμένουν. Καθώς οι δυο καβαλάρηδες πλησιάζουν στον προορισμό τους, θα δουν από μακριά μεγάλα σύννεφα καπνού πίσω από το λόφο όπου βρίσκεται το μοναστήρι και θα σπεύσουν για να προλάβουν να σώσουν τον μαχαραγιά και την κόρη του από τις φλόγες. Ο μαχαραγιάς και η κόρη του βρίσκονται πραγματικά σε φοβερό κίνδυνο, είναι δεμένοι χεροπόδαρα μέσα σε ένα δωμάτιο του μεγάλου ξενώνα του Νίσιο, όπου τους εγκατέλειψαν η δολοφονική οργάνωση των Τεγκ και ο αρχηγός τους Ναντίρ-Χο, γιατί ο μαχαραγιάς δεν υπέγραψε το χαρτί με το οποίο θα παραχωρούσε τη θέση του και το αξίωμά του στον Ναντίρ και θα τον έκανε γαμπρό του…

Το τεύχος 2 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Οι Θησαυροί της Κόμπρας» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 3 Σεπτεμβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 31 Αυγούστου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 80 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Το Μυστήριο των Καγκουρό». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 2 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 1956.

Το συγκεκριμένο τεύχος 2 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 18 Ιουνίου 2022



#3) Ασύλληπτος Καβαλάρης

Ο αιμοβόρος αρχηγός Ναντίρ-Χο και οι άνδρες της δολοφονικής οργάνωσης των Τεγκ ρίχνουν τον αιχμάλωτο Ταγκόρ στη λίμνη με τους τεράστιους κροκόδειλους που περιμένουν να τον κατασπαράξουν και ξεκινούν για την παγόδα της θεάς Κάλι, εκεί όπου ο ιερέας του ναού πρόκειται να θυσιάσει την όμορφη Ζανγκάρ, τη μοναχοκόρη του μαχαραγιά Νιρούκτα. Το ηρωικό Ελληνόπουλο θα σταθεί τυχερό και θα γλιτώσει από τα σαγόνια των τριών κροκοδείλων, όταν την πιο κρίσιμη στιγμή θα εμφανιστεί ένας τεράστιος βόας που με την καταπληκτική του δύναμη θα συντρίψει και θα πολτοποιήσει τα φολιδωτά κορμιά των τριών ερπετών. Ελεύθερος τώρα ο Ταγκόρ συναντάει τον φίλο του τον Μαλαμπάρ και ξεκινούν μαζί για την παγόδα της θέας Κάλι για να προλάβουν ζωντανή και να σώσουν την πανέμορφη Ζανγκάρ. Η παγόδα της θεάς Κάλι είναι κρυμμένη στα ερείπια ενός παλιού πύργου στο Δελχί, εκεί όπου δύο φορές το χρόνο συγκεντρώνονται και κάνουν ανθρωποθυσίες οι οπαδοί της. Όμως, οι δυο σύντροφοι θα πέσουν σε μια ενέδρα των Άγγλων με επικεφαλής τον Άγγλο αξιωματικό Μάξγουελ, που το όνειρο της ζωής του είναι να πάρει την αμοιβή με την οποία έχει επικηρυχτεί το ηρωικό Ελληνόπουλο. Ο Ταγκόρ θα βρεθεί και πάλι αιχμάλωτος, αυτή τη φορά στα χέρια των Άγγλων, ενώ ο Μαλαμπάρ καταφέρνει να ξεφύγει και με εντολή του Ταγκόρ συνεχίζει την πορεία του για την παγόδα για να προλάβει να σώσει τη Ζαγκάρ, πριν ο ιερέας της θεάς Κάλι τη θυσιάσει μπροστά στο μεγάλο μαύρο ξόανό της…

Το τεύχος 3 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Ο Ασύλληπτος Καβαλάρης» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 81 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Η Κατάσκοπος με τα Χρυσά Μάτια». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 3 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 1956.

Το συγκεκριμένο τεύχος 3 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 3 Ιουλίου 2022




#4) Παιχνίδι με τον Θάνατο

Ο Γκάλεμ, ο αινιγματικός αρχηγός της πατριωτικής οργάνωσης των «Ελεύθερων Ινδών» που εμφανίζεται πάντα με το πρόσωπο σκεπασμένο με ένα καρό μαντίλι που αφήνει μόνο δυο μικρά ανοίγματα στο επάνω μέρος για να βλέπει, επισκέπτεται την έπαυλη του μαχαραγιά Νιρούκτα και αναθέτει στον Ταγκόρ μια ιδιαίτερα σημαντική και δύσκολη αποστολή. Ο Ταγκόρ με το σύντροφό του Μαλαμπάρ θα πρέπει να μεταβούν στο Μπενάρες όπου σε λίγες μέρες θα αρχίσουν οι γιορτές του Σιβά και ένα εκατομμύριο Ινδοί θα μαζευτούν από όλη τη χώρα για να κάνουν το λουτρό τους στον ιερό ποταμό Γάγγη και να προσευχηθούν. Στο Μπενάρες θα βρίσκεται και ο μεγάλος Ινδός φιλόσοφος και πατριώτης Μαχάτμα Γκάντι που έχει κηρύξει την «παθητική αντίσταση» εναντίον των Άγγλων κατακτητών και ο Ταγκόρ θα πρέπει να τον συναντήσει, να του παραδώσει ένα γράμμα του Γκάλεμ και να πάρει την απάντησή του από την οποία θα εξαρτηθούν πολλά. Το Ελληνόπουλο παίρνει τον σφραγισμένο με βουλοκέρι φάκελο που του δίνει ο Γκάλεμ, τον κρύβει στο σαρίκι του και μαζί με τον Μαλαμπάρ ξεκινούν για το Μπενάρες, ταξιδεύοντας με άλογα, για να αποφύγουν τους ελέγχους που διενεργούν οι Εγγλέζοι στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Τους δυο συντρόφους θα τους ακολουθήσει άθελά τους η κόρη του Νιρούκτα, η όμορφη Ζανγκάρ, που θα προστεθεί κι αυτή στην ομάδα τους. Όμως, στο Μπενάρες βρίσκεται ήδη ο ορκισμένος διώκτης του Ταγκόρ, ο Άγγλος λοχαγός Μάξγουελ, καθώς και ο δολοφονικός αρχηγός των Τεγκ, Ναντίρ-Χο, που έχουν αναλάβει να παρακολουθούν τις κινήσεις του Γκάντι και όταν μαθαίνουν πως στη μεγάλη αυτή πόλη βρίσκεται ήδη ο Ταγκόρ θα προσπαθήσουν να παγιδέψουν το ηρωικό Ελληνόπουλο, να το συλλάβουν και να του πάρουν το γράμμα που προορίζεται για τον μεγάλο Ινδό φιλόσοφο…

Το τεύχος 4 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Παιχνίδι με τον Θάνατο» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 82 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Το Βλέμμα που Υπνωτίζει». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 4 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 1956, την ίδια εβδομάδα που «Ο Μικρός Ήρως» κυκλοφορούσε, την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 1956, το τεύχος 156 με τίτλο «Ο Μαύρος Άγγελος» που είναι ήδη δημοσιευμένο στο «μπαούλο» προερχόμενο από τη συλλογή μου.

Το συγκεκριμένο τεύχος 4 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Λιτόχωρο, 25 Ιουλίου 2022



#5) Το Φριχτό Μαρτύριο

Ο Ταγκόρ με το σύντροφό του Μαλαμπάρ βρίσκεται στην πόλη Μπενάρες των Ινδιών με αποστολή να συναντήσει τον μεγάλο Ινδό φιλόσοφο και πατριώτη Μαχάτμα Γκάντι για να του παραδώσει ένα γράμμα του Γκάλεμ, του μυστηριώδους αρχηγού της αντίστασης εναντίον των Άγγλων κατακτητών. Όμως η συνάντηση με τον Ινδό φιλόσοφο δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Ο στενός συνεργάτης των Άγγλων και αρχηγός της δολοφονικής οργάνωσης των Τεγκ, Ναντίρ-Χο, με τους συμμορίτες του, έχουν εντοπίσει το ηρωικό Ελληνόπουλο και καταφέρνουν να τον αιχμαλωτίσουν μαζί με το σύντροφό του τον Μαλαμπάρ. Ο αδίσταχτος Ναντίρ-Χο έχει μια ιδιαίτερη πρόταση για τον αιχμάλωτο Ταγκόρ. Είναι διατεθειμένος να ελευθερώσει το ηρωικό Ελληνόπουλο και το φίλο του, πετώντας τις είκοσι δύο χιλιάδες ρούπιες, το ποσό της επικήρυξης των Άγγλων, στη θάλασσα, αρκεί ο Ταγκόρ να του φανερώσει πού είναι κρυμμένα μέσα στη ζούγκλα τα σεντούκια με το χρυσάφι και τις διαμαντόπετρες του μαχαραγιά Νιρούκτα. Για το ηρωικό Ελληνόπουλο είναι φυσικά αδιανόητο να αποκαλύψει πού είναι κρυμμένος ο θησαυρός του μαχαραγιά από τον οποίο ο Νιρούκτα χρηματοδοτεί των αγώνα των Ινδών για απελευθέρωση και περιμένει να βρει την κατάλληλη ευκαιρία να ξεφύγει από τα νύχια του Ναντίρ-Χο για να συνεχίσει τις προσπάθειές του να παραδώσει το γράμμα του Γκάλεμ στον μεγάλο Ινδό φιλόσοφο…

Το τεύχος 5 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Το Φριχτό Μαρτύριο» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 83 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Η Ελληνοπούλα Τιμωρεί». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 5 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 1956, την ίδια εβδομάδα που «Ο Μικρός Ήρως» κυκλοφορούσε, την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 1956, το τεύχος 157 με τίτλο «Άγγελος Εναντίον Αγγέλου».

Το συγκεκριμένο τεύχος 5 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Λιτόχωρο, 19 Σεπτεμβρίου 2022



#6) Στο Κλουβί των Λεόντων

Η εξέγερση των Ινδών εναντίον των Άγγλων κατακτητών που είχε φουντώσει δυο μέρες πριν στην πόλη Μπενάρες έχει κατασταλεί. Οι Άγγλοι με τις ενισχύσεις που έφεραν από το Δελχί ανάγκασαν τον εξεγερμένο λαό να υποχωρήσει και τους επαναστάτες να διασκορπιστούν. Όμως, μια ομάδα από πενήντα Ινδούς επαναστάτες που είναι αποφασισμένοι να πεθάνουν έχουν οχυρωθεί σε δυο παλιούς πύργους στη δεξιά όχθη του ιερού ποταμού Γάγγη και συνεχίζουν να αντιστέκονται. Οι Ινδοί πατριώτες κρατούν αιχμάλωτους τριάντα Άγγλους στρατιώτες και αξιωματικούς και ο λοχαγός Μαξγουελ που είναι επικεφαλής της πολιορκίας έχοντας εντολές να σωθούν οι αιχμάλωτοι δεν μπορεί να βομβαρδίσει τους πύργους και να τους μετατρέπει μέσα σε μισή ώρα σε στάχτη και σκόνη. Όμως ο Μάξγουελ κρατά αιχμάλωτο τον Ταγκόρ, το ηρωικό Ελληνόπουλο που είχε καταφέρει να βοηθήσει τους φίλους του, τη Ζανγκάρ και το Μαλαμπάρ, να διαφύγουν, αλλά ο ίδιος έπεσε πάλι στα χέρια των Άγγλων. Ο Μάξγουελ προτείνει στον Ταγκόρ να απευθυνθεί στους Ινδούς πατριώτες από ένα μεγάφωνο και να τους πει πως αν παραδώσουν τους αιχμάλωτους Άγγλους και παραδοθούν, θα αφεθούν ελεύθεροι να γυρίσουν στα σπίτια τους και ακόμα πως θα αφεθεί ελεύθερος και ο Ταγκόρ. Το ηρωικό Ελληνόπουλο είναι βέβαιο πως όσα λέει ο Μάξγουελ δεν πρόκειται να γίνουν και όταν παίρνει το μικρόφωνο στα χέρια του καλεί τους Ινδούς πατριώτες να συνεχίσουν τον αγώνα τους και να μην πέσουν στην παγίδα  που τους στήνει ο Μάξγουελ. Ο Άγγλος λοχαγός ορμάει λυσσασμένος από το κακό του στον Ταγκόρ, τον χτυπάει και αποφασίζει να τον τουφεκίσουν μπροστά στους πύργους για να παραδειγματιστούν οι Ινδοί που αντιστέκονται. Όμως την τελευταία στιγμή πριν το τελικό «πυρ» της εκτέλεσης οι Ινδοί επαναστάτες σηκώνουν λευκή σημαία και προειδοποιούν πως αν τουφεκιστεί αυτό το παιδί, θα τινάξουν οι ίδιοι τους δυο πύργους στον αέρα παίρνοντας στο θάνατο και τους τριάντα Εγγλέζους αιχμαλώτους…

Το τεύχος 6 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Στο Κλουβί των Λεόντων» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 84 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Τα Χρυσά Μάτια του Ολέθρου». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 6 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 1 Μαρτίου 1956, την ίδια εβδομάδα που «Ο Μικρός Ήρως» κυκλοφορούσε, την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 1956, το τεύχος 158 με τίτλο «Σήμα Κινδύνου».

Το συγκεκριμένο τεύχος 6 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 1 Οκτωβρίου 2022



#7) Ηρωική Επέλασις

Ο Νιότα, ένας Ινδός προδότης που αγαπάει το χρυσάφι περισσότερο από την πατρίδα του, χτυπάει την πόρτα του λοχαγού Μάξγουελ και προδίδει στους Άγγλους τη συνάντηση του Γκάλεμ, του μυστηριώδους αρχηγού των ελεύθερων Ινδών, με τους τοπικούς αρχηγούς της αντίστασης εναντίον των Άγγλων στο Δελχί. Στη συνάντηση αυτή που είχε προγραμματιστεί να γίνει στην ταβέρνα «Πράσινος Αετός» στη μία μετά τα μεσάνυχτα, θα παίρνονταν οι οριστικές αποφάσεις για την εξέγερση στην ινδική πρωτεύουσα. Με βάση την πληροφορία αυτή του πουλημένου στους Άγγλους προδότη οι Άγγλοι συλλαμβάνουν τον Γκάλεμ, τον μυστηριώδη αρχηγό της αντίστασης που έχει πάντα σκεπασμένο το πρόσωπό του με ένα μαντίλι, τον μεταφέρουν στο διοικητήριο στο Δελχί, για να μεταφερθεί στη συνέχεια με το σιδηρόδρομο στην Καλκούτα και από κει στην Αγγλία για να τον δικάσουν και να τον κρεμάσουν. Ο Ταγκόρ μαθαίνει πως ο Γκάλεμ βρίσκεται αιχμάλωτος στα χέρια των Εγγλέζων από έναν απεσταλμένο του μυστηριώδους αρχηγού που του παραδίδει ένα γράμμα που απέξω στο φάκελο γράφει πως δε πρέπει να ανοιχτεί αν δεν εξακριβωθεί θετικά πως ο αποστολέας του είναι νεκρός. Το ηρωικό Ελληνόπουλο σέβεται την επιθυμία του αιχμάλωτου Γκάλεμ και δεν ανοίγει το γράμμα που θα έλυνε το μυστήριο του αρχηγού με το καλυμμένο πρόσωπο και μαζί με τον αγαπημένο του σύντροφο Μαλαμπάρ φτάνουν στο Δελχί. Ο Ταγκόρ έχει ένα τολμηρό σχέδιο για να έρθει κατ’ αρχήν σε επαφή με τον αιχμάλωτο Γκάλεμ, εκεί όπου είναι φυλακισμένος…

Το τεύχος 7 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Ηρωική Επέλασις» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 5 Οκτωβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 85 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Ο Σπίθας και η Αρκούδα». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 7 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 8 Μαρτίου 1956, την ίδια εβδομάδα που «Ο Μικρός Ήρως» κυκλοφορούσε, την Τρίτη 6 Μαρτίου 1956, το τεύχος 159 με τίτλο «Ο Άτρωτος».

Το συγκεκριμένο τεύχος 7 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.


Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 13 Οκτωβρίου 2022



#8) Ο Θριαμβευτής

Η επίθεση των Ελεύθερων Ινδών με επικεφαλής το ηρωικό Ελληνόπουλο στο τρένο που μετέφερε τον Γκάλεμ, τον μυστηριώδη αρχηγό της αντίστασης εναντίον των Άγγλων, στέφεται με απόλυτη επιτυχία και οι Άγγλοι στρατιώτες βγαίνουν από τα βαγόνια και σκορπίζονται στην έρημη πεδιάδα αφήνοντας πίσω τους νεκρούς και πληγωμένους. Όμως, ένας Εγγλέζος στρατιώτης όταν άρχιζε η επίθεση είχε πυροβολήσει τον Γκάλεμ και ο Ταγκόρ τον βρίσκει βαριά τραυματισμένο με τη ζωή του να κρέμεται από μια κλωστή. Λίγες μέρες αργότερα ο μυστηριώδης αρχηγός της αντίστασης ξεψυχάει αφού αναθέτει στο ηρωικό Ελληνόπουλο την αρχηγία να αποτελειώσει το έργο που ξεκίνησε εκείνος και ακόμα, του ζητάει να ανοίξει το γράμμα που έχει ήδη στα χέρια του τρεις μέρες μετά το θάνατό του. Οι αποκαλύψεις που επιφυλάσσει αυτό το γράμμα για την ταυτότητα του Γκάλεμ είναι συγκλονιστικές για το ηρωικό Ελληνόπουλο που δεν μπορεί να συγκρατήσει τα δάκρυά του και ξεσπάει σε λυγμούς. Με την αρχηγία του Ταγκόρ ο ένοπλος αγώνας των Ελεύθερων Ινδών θα στεφτεί με πλήρη επιτυχία και ο Άγγλος αντιβασιλέας των Ινδιών με την έγκριση της Αγγλικής κυβέρνησης θα υποχρεωθεί να δεχτεί τους όρους των εξεγερμένων για ανεξαρτησία. Όμως οι περιπέτειες για τον Ταγκόρ δεν έχουν ακόμα τελειώσει. Όσο το ηρωικό Ελληνόπουλο μάχονταν για την ανεξαρτησία των Ινδιών, ο Ναντίρ - Χο και οι συμμορίτες του αιχμαλώτισαν τον μαχαραγιά Νιρούκτα και την κόρη του, την αγαπημένη του Ταγκόρ, Ζαγκάρ, και το ηρωικό Ελληνόπουλο θα επιχειρήσει να εισβάλει στο στρατηγείο της δολοφονικής οργάνωσης των Τεγκ για να τους ελευθερώσει…

Το τεύχος 8 του «Ταγκόρ» με τίτλο «Ο Θριαμβευτής» κυκλοφόρησε την Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 1954. Την ίδια εβδομάδα, τρεις μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 12 Οκτωβρίου 1954, κυκλοφόρησε το τεύχος 86 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Αιχμάλωτος!». Τα τεύχη του «Ταγκόρ» επανακυκλοφόρησαν ενάμισι χρόνο αργότερα, στις αρχές του 1956. Συγκεκριμένα, το τεύχος 8 επανακυκλοφόρησε την Πέμπτη 15 Μαρτίου 1956, την ίδια εβδομάδα που «Ο Μικρός Ήρως» κυκλοφορούσε, την Τρίτη 13 Μαρτίου 1956, το τεύχος 160 με τίτλο «Ο Άτρωτος Πεθαίνει». Στο τεύχος 8 που είναι το τελευταίο της σειράς του «Ταγκόρ» αναγγέλλεται η κυκλοφορία από την επόμενη Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 1954, «29 Οκτωβρίου στις επαρχίες», ενός νέου περιοδικού με τίτλο «Ο Μικρός Ιππότης» που και τα οχτώ τεύχη του έχουν ήδη δημοσιευτεί στο «μπαούλο».

Το συγκεκριμένο τεύχος 8 του «Ταγκόρ» που δημοσιεύουμε σήμερα προέρχεται κι αυτό από τη συλλογή του αγαπητού φίλου και πολύτιμου συνεργάτη του «μπαούλου» Γιώργου Βλάχου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 18 Οκτωβρίου 2022


2 σχόλια:

  1. Πολυ καλη δουλεια αλλα ποτε θα δουμε και τα υπολοιπα τευχη του Ταγκορ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αμέσως επόμενη ανάρτηση θα είναι του Ταγκόρ. Θα ανεβάσουμε όλα τα τεύχη της σειράς (1-8). Λίγη υπομονή.

      Διαγραφή