Διάφορα


Σ' αυτή τη σελίδα θα παρουσιάζονται εκδόσεις που είτε είχαν μικρή διάρκεια ζωής, είτε δεν βρίσκονται πια εύκολα κι έχουν ξεχαστεί ή εκείνες που δεν έχουμε ακόμη πλήρεις (αλλά ευελπιστούμε να τις συμπληρώσουμε προσεχώς).

===============================================================


Ο Μικρός Ζορρό
  
Τα δεκαέξι τεύχη της σειράς του «Μικρού Ζορρό» εκδόθηκαν το 1963 από τον εκδοτικό οίκο του συγγραφέα του «Μικρού Ήρωα» Στέλιου Ανεμοδουρά και η εικονογράφησή τους είναι του Βύρωνα Απτόσογλου. Οι ιστορίες του «Μικρού Ζορρό» είναι μία ακόμα απόπειρα απομίμησης των περιπετειών της αμερικανικής παραλογοτεχνίας που δημοσιεύονταν στη «Μάσκα» και στο «Μυστήριον». Κρίνοντας από την έκφραση «Απόδοσις στα Ελληνικά» με την οποία υπογράφει τις περιπέτειες του «Μικρού Ζορρό» ο γνωστός από τη «Μάσκα» συγγραφέας Γιώργος Μαρμαρίδης, οι ιστορίες αυτές θα πρέπει να είναι διασκευές περιπετειών του αμερικανού συγγραφέα που δημιούργησε το Ζορρό, του Τζόνσον Μακ Κόλεϋ (Johnston McCulley). Στο «Μικρό Ζορρό» βέβαια ο κεντρικός ήρωας δεν είναι ο ίδιος ο Ζορρό, αλλά ο γιος του. Ο αυθεντικός Ζορρό, ο γνωστός αριστοκράτης Δον Ντιέγκο Βέγκα που έκρυβε πίσω από τη μαλθακότητα και την προσποιητή δειλία του τον μασκοφόρο εκδικητή και προστάτη των φτωχών και των χωρικών της Άλτα Καλιφόρνια δεν ζει πια και τη θέση του την πήρε ο δεκαεφτάχρονος γιος του, ο Δον Σάντρο Βέγκα. Ο νεαρός Σάντρο ακολουθεί τα βήματα του πατέρα του και στη δημόσια συμπεριφορά και στη μυστική δράση του, έχοντας ως βοηθό του όχι τον μουγγό Μπερνάρντο που είχε ο Δον Ντιέγκο, αλλά τον γιγαντόσωμο Γαλέρα που είναι ο μόνος που γνωρίζει το μεγάλο μυστικό
του αφεντικού του.
 
#3) Το Καράβι Φάντασμα
  
Το τεύχος 3 του «Μικρού Ζορρό» με τίτλο «Το Καράβι Φάντασμα» περιλαμβάνει μια κλασσική περιπέτεια του Ζορρό με ιδιαίτερα εντυπωσιακό θέμα. Το χωριό Ναθαρένο της Άλτα Καλιφόρνια αντιμετωπίζει μια τραγική απειλή. Οι κάτοικοί του πεθαίνουν ο ένας μετά τον άλλο και η μόνη βοήθεια που μπορεί να δοθεί είναι να παρασχεθούν κάρα για τη μεταφορά των νεκρών στην παραλία και από κει στον ωκεανό για να απαλειφθεί τουλάχιστον ο κίνδυνος από τα πτώματα. Η πανούκλα έχει αποκλειστεί ως αιτία των μαζικών θανάτων, αλλά τίποτα δεν αποκλείει κάποια καινούρια άγνωστη ασθένεια, που όμως ούτε αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί. Οι φήμες λένε πως τα πτώματα που μεταφέρονται στον ωκεανό τα παραλαμβάνει το «πλοίο του Εωσφόρου», ένα πλοίο που γλιστράει στη θάλασσα από τα σύννεφα και παίρνει τις ψυχές των πεθαμένων για να τις μεταφέρει στον Άδη. Και το χειρότερο, το θανατικό που σαρώνει το Ναθαρένο μεταφέρεται και σε ένα άλλο γειτονικό χωριό, τη Σερένα. Είναι όμως επιδημία κάποιας θανατηφόρας αρρώστιας η αιτία του κακού; Και τι κρύβεται πίσω από τις φήμες για «το καράβι Φάντασμα» που παραλαμβάνει τα πτώματα; Ο «Μικρός Ζορρό» ξεκινάει την έρευνά του με επιτόπου εξέταση στο Ναθαρένο και στη συνέχεια στην παραλία όπου μεταφέρονται οι νεκροί. Οι αποκαλύψεις είναι τραγικές και φέρνουν τον σύγχρονο άνθρωπο σε επαφή με τη φρίκη πλευρών της καθημερινής ζωής σε άλλες εποχές, όπου δυστυχώς δεν υπήρχε κανένας Ζορρό για να προστατέψει τους φτωχούς και τους αδικημένους. Αλλά ας μην αποκαλύψω με ποια φρίκη της καθημερινής ζωής άλλων εποχών συνδέεται «Το Καράβι Φάντασμα»…

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 7 Οκτωβρίου 2015

Download PDF

Το κεντρικό δισέλιδο
 
=======================================================================

 
Κάπταιν Μπλούντ

Η εικονογραφημένη περιπέτεια Captain Blood δεν είναι ακριβώς κόμικ, δεν είναι ακριβώς αφήγημα. Είναι όμως μια από τις πρώτες προσπάθειες για ολότελα ελληνική παραγωγή εικονογραφημένης ιστορίας, χωρίς τις γνωστές “ξεπατικοσούρες” και προσαρμογές από ξένα κόμικς, που εμφανίζονταν στα οπισθόφυλλα των ελληνικών παιδικών φυλλαδίων, ίσαμε την εποχή που το αυθεντικό ξενόφερτο κόμικ άρχισε να κερδίζει έδαφος στον σχετικό εκδοτικό χώρο.

Φιλοξενήθηκε σε 17 συνέχειες στο περιοδικό “Ελληνόπουλο” από το τεύχος 22 (1-9-1945) έως και το τεύχος 38 (21-12-1945). Οι πρώτες και περισσότερες συνέχειες ήταν δισέλιδες, ενώ οι τελευταίες ήταν μονοσέλιδες, επειδή είχε αρχίσει η δημοσίευση και ενός ακόμα εικονογραφημένου αναγνώσματος.

Συντελεστές της προσπάθειας ήταν: ο Αρχαίος Εκδοτικός Οίκος Δημητράκου, στον οποίο είχε περιέλθει ο τίτλος του περιοδικού, ο διευθυντής σύνταξης Νίκος Τσεκούρας, εμπνευστής της ιδέας για μια τέτοια σειρά και “πατριάρχης” στον χώρο του λαϊκού παιδικού εντύπου και στο δημιουργικό η λογοτέχνις Σοφία Μαυροειδή-Παπαδάκη, που διασκεύασε και προσάρμοσε το μυθιστόρημα του Ραφαέλ Σαμπατίνι και ο 28χρονος, τότε, Θέμος Ανδρεόπουλος, μέλος του επιτελείου των εικονογράφων του περιοδικού.

Η υπόθεση με λίγα λόγια είναι η εξής:
Στα μέσα του 17ου αιώνα ένα Ιρλανδός γιατρός ο Πήτερ Μπλαντ προσφέρει τις ιατρικές υπηρεσίες το στον τραυματισμένο ηγέτη της εξέγερσης κατά του αγγλικού θρόνου. Για αυτόν τον λόγο συλλαμβάνεται, κατηγορείται για προδοσία κατά του στέμματος και καταδικάζεται σε θάνατο. Παίρνει, όμως χάρη από τον βασιλέα Τζέιμς ΙΙ και η ποινή του μετατρέπεται σε ισόβια κάτεργα στη Τζαμάικα. Στη διάρκεια του ταξιδιού εξεγείρονται οι κατάδικοι καταλαμβάνουν το πλοίο με τον Μπλαντ ηγέτη τους, όπου σηκώνει πειρατική σημαία και γίνεται ο θρύλος της Καραϊβικής ως ο πειρατής Κάπταιν Μπλαντ.

Γιώργος Βλάχος

=======================================================================

Το Ελληνόπουλο - Ο Θησαυρός των Παιδιών

Το εβδομαδιαίο νεανικό περιοδικό ποικίλης ύλης “Ελληνόπουλο” εκδόθηκε τον Απρίλιο του 1945 και στα πρώτα του τεύχη αντανακλούσε τη μιζέρια του τύπου της Κατοχής που είχε λήξει μόλις έξι μήνες πριν, καθώς και τις συνέπειες από τον δεύτερο γύρο του Εμφυλίου που είχε ξεσπάσει τον Δεκέμβριο και είχε καταλαγιάσει ούτε δυο μήνες πριν.
Φτωχικά και ανεπαρκή μέσα εκτύπωσης, λιγοστές σελίδες και έλλειψη χαρτιού αρκετά συχνά.
Η πορεία του περιοδικού δεν υπήρξε ιδιαίτερα μεγάλη. Μόλις επτά χρόνια, αλλά υπήρξε “ταραχώδης” και άφησε τη σφραγίδα του στον ελληνικό παιδικό τύπο. Από το πέμπτο φύλλο το περιοδικό πέρασε στον εκδοτικό οίκο “Δ. Δημητράκου”, αφού προηγουμένως είχε κλείσει για ένα μήνα προκειμένου να προετοιμαστεί καλύτερα.
Από το 5ο τεύχος, που την έκδοσή του την ανέλαβε ο “Αρχαίος Εκδοτικός Οίκος Δ. Δημητράκου”, το περιοδικό ανανεώθηκε ριζικά.
Ένα από τα καινούργια θέματα που προστέθηκαν ήταν το εικονογραφημένο ανάγνωσμα περιπέτειας. σαν στριπ στο υποσέλιδο των σελίδων 10-11.
Σαν παρένθεση: το εικονογραφημένο ανάγνωσμα δεν είναι ακριβώς κόμικ, δεν είναι ακριβώς κείμενο-σεντόνι. Είναι και τα δύο. Κάθε εικόνα αντιστοιχεί και σε ένα σύντομο κείμενο, που βρίσκεται από κάτω της και που δεν είναι λεζάντα, αλλά συνεχές από το προηγούμενό του και με το επόμενό του. Από την άλλη μεριά η  διαδοχή των εικόνων λειτουργεί σχετικά αυτόνομα, όπως στο κόμικ, δηλαδή και χωρίς το κείμενο η υπόθεση αποκλειστικά από τις εικόνες είναι σχεδόν κατανοητή. Κάποιες από τις πληροφορίες που περιέχονται στις εικόνες αναφέρονται συνήθως και στο κείμενο ανάμεικτα με τους διαλόγους. Αυτά σαν παρένθεση για το εικονογραφημένο ανάγνωσμα, που κυριαρχούσε στη θέση του κόμικ πριν εμφανιστούν τα “μπαλονάκια” ή “συννεφάκια”.
Το πρώτο εικονογραφημένο ανάγνωσμα στο “Ελληνόπουλο”, ο "Σάντρο" ανατέθηκε στην δυάδα Σοφίας Παπαδάκη-Μαυροειδή (κείμενο) και Θέμο Ανδρεόπουλο (εικονογράφηση).
‘Ηταν η πρώτη συνεργασία της καταξιωμένης, από τότε, λογοτέχνιδας και του νεαρού (28χρονου) ταλαντούχου εικονογράφου, που συνεχίστηκε και σε άλλα εικονογραφημένα αναγνώσματα τόσο στο “Ελληνόπουλο”, όσο και στον “Θησαυρό των Παιδιών”, καθώς και στην εκδοτική προσπάθεια του Ανδρεόπουλου, το “Ταμ Ταμ”.

Γιώργος Βλάχος

Από την παρουσίαση του "Σάντρο" στον "Δεινοθησαυρο".
Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη την παρουσίαση εδώ: 




Ένα δείγμα του περιοδικού "Ελληνόπουλο, Ο Θησαυρός των Παιδιών". Πρόκειται για το #3 του 1951.


===============================================================


ΜΑΣΚΟΥΛΑ
ΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Στα 1948 στο περιοδικό ΜΑΣΚΑ της Β’ περιόδου και συγκεκριμένα από το τεύχος 81 ένα 16σέλιδο από το σώμα του περιοδικού αποσπάστηκε από αυτό και με διαφορετική σελιδοθέτηση εντέθηκε ως προσάρτημα 32 σελίδων σε μέγεθος του μισού της σελίδας του περιοδικού.
Λόγω μεγέθους ονομάστηκε ΜΑΣΚΟΥΛΑ και ο τίτλος του εμφανιζόταν κι αυτός στο εξώφυλλο κάτω από την κύρια ονομασία του περιοδικού. Και το περιεχόμενό της ήταν διαφορετικό: μυθιστορηματικές βιογραφίες «Μεγάλων Κυνηγών της Τύχης και της Περιπέτειας». Το 32σέλιδο φυλλαδιάκι αποσπόταν εύκολα από το υπόλοιπο τεύχος και κάθε πέντε τέτοια συνεχόμενα φυλλαδιάκια σχημάτιζαν έναν μικρό κομψό τόμο 160 σελίδων, με το ίδιο τυποποιημένο εξώφυλλο όλα τους, αφιερωμένο το καθένα και σε ένα διαφορετικό ιστορικό πρόσωπο.
Ωστόσο, ο τίτλος ΜΑΣΚΟΥΛΑ δεν ήταν πρωτοφανέρωτος στις εκδόσεις του περιοδικού, ούτε το περιεχόμενο του μίνι περιοδικού. Είχαν κυκλοφορήσει ήδη στο ίδιο μέγεθος λίγο νωρίτερα. Όταν μάλιστα ξεκινούσε η αναδημοσίευση σε συνέχειες, με το πρώτο της σειράς, στη ΜΑΣΚΑ αναγγελλόταν ήδη η κυκλοφορία του 7ου τόμου. Από εκεί πέρα δεν ανακοινώθηκε η έκδοση άλλου τόμου, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι, τελικά, δεν εκδόθηκαν και τα 9 σε τομίδια..
Σύμφωνα με την διεύθυνση της ΜΑΣΚΑΣ στη μικρή αυτή βιβλιοθήκη (σε μέγεθος διαστάσεων βιβλίου και αριθμό προαναγγελθέντων τομιδίων) θα κυκλοφορούσαν σε πρώτο στάδιο τουλάχιστον 12 βιβλία. Από αυτά, αναφέρονται σε κατάλογο, ότι εκδόθηκαν τα οκτώ, ενώ στη ΜΑΣΚΑ ως προσάρτημα ολοκληρώθηκε και ο “Μαγγελάνος” πριν η ΜΑΣΚΟΥΛΑ παραχωρήσει οριστικά τη θέση της στη ΜΑΣΚΩΤ, μίνι φυλλάδιο με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές, αλλά με ήρωες fiction από τους χαρακτήρες του πανθέου της.
Τα κείμενα, “βιογραφίες” είναι στην ουσία μυθοπλασίες βασισμένες, ωστόσο στο αληθινό ιστορικό πλαίσιο, όπου τοποθετούνται και γραμμένα από τους κυριότερους συνεργάτες του περιοδικού ΜΑΣΚΑ εκείνης της περιόδου: τον Στέλιο Ανεμοδουρά, τον Νίκο Μαράκη και τον Ηλία Μπακόπουλο, οι οποίοι με το γλαφυρό ύφος της γραφής τους πρόσφεραν αναμφισβήτητα ώρες αναγνωστικής απόλαυσης.


Τα οκτώ τομίδια που εκδόθηκαν είναι τα εξής με τη σειρά έκδοσής τους.
1. ΛΙΒΙΓΚΣΤΟΝ: Στην καρδιά της Μαύρης Ηπείρου
2. ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΡΑΚΗΣ: Αντιβασιλεύς του Σιάμ
3. ΠΕΝΤΡΟ ΝΤΕ ΚΑΝΤΙΑ: Στα ανεξερεύνητα βάθη του Περού
4. ΛΩΡΕΝΣ: Μονομαχία στην Έρημο
5. ΣΤΑΝΛΕΫ: Ρεπορτάζ στη Ζούγκλα
6. ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ: Το μυστικό του ζωντανού Βούδα
7. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΟΛΟΜΒΟΣ: Χρυσάφι στις Αντίλλες
8. ΧΕΡΝΑΝΤΟ ΚΟΡΤΕΣ: Ο θησαυρός των Αζτέκων


Σήμερα τα τομίδια αυτά είναι σχεδόν δυσεύρετα και μάλλον άγνωστα στους περισσότερους από τους νεώτερους συλλέκτες με συνέπεια να μην υπάρχει η ανάλογη ζήτησή τους, που θα ανέβαζε την τιμή τους σε υψηλά επίπεδα πώλησης.
Στο «Μπαούλο» κατά καιρούς θα φιλοξενηθούν όσα από αυτά είναι διαθέσιμα.
 

-------------------------------

ΛΩΡΕΝΣ:
ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ


Με το 4ο της σειράς τομίδιο, μια μυθιστορηματική βιογραφία του Τόμας Έντουαρντ Λώρενς, του Ελ Ώρενς των Αράβων ή Λώρενς της Αραβίας όπως έχει μείνει γνωστός, εγκαινιάζουμε τη σειρά αυτών των βιογραφιών της «Μασκούλας».
Ο Λώρενς (1888-1937) ήταν Άγγλος αρχαιολόγος, χαρτογράφος, συγγραφέας, πολέμαρχος και περιστασιακά διπλωμάτης υποστηρίζοντας τις διεκδικήσεις των Αράβων στα μεταπολεμικά συνέδρια και υπογραφές συνθηκών.
Για το λίγο χρονικό διάστημα που υπηρέτησε ως αξιωματικός του βρετανικού στρατού στο Κάιρο στο γραφείο Αντικατασκοπείας ήταν το στοιχείο πάνω στο οποίο ο συγγραφέας του αναγνώσματος Στέλιος Ανεμοδουράς στηρίχτηκε για να τον χρίσει και κατάσκοπο στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στο Μέτωπο της Μέσης Ανατολής και να πλέξει γύρω από αυτήν την ιδιότητά του την πλοκή με αντιπάλους κυρίως αρχικατασκόπους του γερμανικού στρατού.
Το δίχως άλλο και θα υπήρχε έντονη γερμανική παρουσία στην περιοχή, αλλά η δράση του Λώρενς εντοπίζεται μόνον εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας -συμμάχου των Κεντρικών Δυνάμεων- όπου ολόκληρη η Εγγύς Ανατολή στη λεκάνη της Μεσογείου ήταν εδάφη της.
Ο Λώρενς κατάφερε να συνενώσει τις αραβικές φυλές και φατρίες Νοτιοδυτικής Ασίας και να αναγορευθεί στον κορυφαίο εθνικό ήρωα της αραβικής εξέγερσης με αίτημά της την ανεξαρτησία από την παραπαίουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οργάνωσε, εκπαίδευσε και ηγήθηκε στους ατάκτους Άραβες αντάρτες σε νικηφόρες τακτικές μάχες και δολιοφθορές απέναντι στον οθωμανικό στρατό τον οποίο είχαν οργανώσει, εκπαιδεύσει και εξοπλίσει οι Γερμανοί.
Μέσα σε αυτό το ιστορικό πλαίσιο κινείται το αφήγημα που έπλεξε ο Στέλιος Ανεμοδουράς με μαεστρία, χωρίς οι μυθοπλαστικές του παρεμβάσεις -κυρίως σε φανταστικά πρόσωπα- να αλλοιώνουν την πραγματική ιστορία και ως εκ τούτου όχι μόνο δεν ενοχλούν, αλλά αντίθετα δημιουργούν την απαραίτητη ένταση με ανατροπές και συγκρούσεις, απαραίτητα συστατικά για ένα καλό μυθιστόρημα.
Ο Λώρενς που είχε αποστρατευτεί σε ηλικία 45 χρονών, σκοτώθηκε σε δυστύχημα όταν η μοτοσικλέτα που οδηγούσε, με ταχύτητα σε ένα εξοχικό δρόμο της Αγγλίας, συγκρούστηκε με φορτηγό. Το ανάγνωσμα, ωστόσο είχε ολοκληρωθεί, πολύ πριν, ενώ διαρκούσε ακόμα ο πόλεμος.


Γιώργος Βλάχος


 

Ένας χρόνος στην Ελαταργιά

Όταν ήμουν μαθητής της τρίτης δημοτικού, η δασκάλα μας, κα Αγγελική Τριβόλη, τελειώνοντας το πρώτο εξάμηνο μας είπε να παρατήσουμε το αναγνωστικό μας και να αγοράσουμε το βιβλίο: "Ένας χρόνος στην Ελαταργιά". Από δω και στο εξής αυτό θα ήταν το αναγνωστικό μας. Το είχε γράψει κάποιος "Ι.  Κούτρας", διευθυντής δημοτικού σχολείου και εξεδόθη το 1949! Αυτό συνέβη το 1953.

Τα πλεονεκτήματα αυτής της ενεργείας, (μόνο πλεονεκτήματα υπήρξαν), ήσαν πολλά. Πρώτα πρώτα το βιβλίο δεν το έβλεπα κάτι σαν μαθητική αγγαρεία όπως τα σχολικά βιβλία. Από μόνος μου διάβαζα συνεχώς παρακάτω για να δω τι έγινε. Προτού ακόμα πέσω στα διάφορα κόμικς, έμαθα να διαβάζω συμβατικά βιβλία και μου ανοίχτηκε ο δρόμος στα παιδικά κατ στην αρχή αναγνώσματα, και να μεταπηδήσω αργότερα στην καλώς εννοούμενη σοβαρή λογοτεχνία. Έτσι γλύτωσα να πέσω στα διάφορα "σινερομάντσα" και της" σαπουνόπερες" του σινεμά. Το κυριότερο όμως ήταν πως απέκτησα οικολογική συνείδηση. Το διήγημα κάνει συνεχείς αναφορές για την βρόμικη ατμόσφαιρα της Αθήνας, σε σχέση με τον καθαρό αέρα του χωριού! Και να σκεφτεί κανείς ότι τότε ο αέρας της Αθήνας ήταν πιο καθαρός απ ότι είναι σήμερα ο αέρας των χωριών! Έχω την εντύπωση πως εγώ, αν και παιδί της πόλης, επέλεξα εδώ και τριάντα χρόνια να εγκατασταθώ 50 χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της Αθήνας, (Ανάβυσσος), και να κάνω καθημερινά 50 +50, εκατό χιλιόμετρα για να πάω και να έλθω από την δουλειά μου, το οφείλω στο ότι επηρεάστηκα από αυτό το βιβλίο.

Το διήγημα εκτυλίσσεται την εποχή που είχε αρχίσει  η τάση αστυφιλίας  του πληθυσμού της υπαίθρου. Όχι μόνο αγρότες που κατοικούσαν σε άγονες και βραχώδης περιοχές, πουλούσαν τα υπάρχοντά τους για να έλθουν στη Αθήνα, να αγοράσουν θυρωρείο, και να γίνουν θυρωροί, αλλά και εύποροι από γόνιμες περιοχές, παρακινούμενοι από την μόδα της εποχής έκαμαν το ίδιο. Ένα τέτοιο ζευγάρι θυρωρών, ο κυρ Αλέκος και η κυρά Πηνελόπη, κατείχαν θυρωρείο σε πολυκατοικία, σε μια πάροδο της οδού Πατησίων. Το ανδρόγυνο είχε και ένα κοριτσάκι, την Λιλίκα. Έμεναν σε ένα σκοτεινό και υγρό υπόγειο, που δεν το έβλεπε το φως του ήλιου. Το κοριτσάκι ήταν καχεκτικό και αρρωστιάρικο και δεν είχε καθόλου όρεξη να φάει. Ο γιατρός που την παρακολουθούσε τους είπε:

-Όσα δυναμωτικά και ορεκτικά να σας γράψω δεν θα έχουν κανένα αποτέλεσμα αν το παιδί δεν αλλάξει περιβάλλον. Πρέπει να μείνει στην εξοχή για ένα τουλάχιστον χρόνο! Δεν έχετε συγγενείς στην επαρχεία που θα μπορούσαν να αναλάβουν το κοριτσάκι για ένα χρόνο;

Ο κυρ Αλέκος τότε θυμήθηκε τον εξάδελφό του τον κυρ Σπύρο που κατοικούσε στην Ελαταριά. Του έγραψε λοιπόν για το πρόβλημα και ο εξάδελφος δέχτηκε με ενθουσιασμό να αναλάβει την Λιλίκα για ένα  χρόνο.

Έτσι λοιπόν η Λιλίκα εγκαταστάθηκε στην Ελαταργιά. Η περιγραφή της  νέας της ζωής και το πώς γνωρίζει τις νέες καταστάσεις στο χωριό περιγράφονται τόσο γλαφυρά, που εμείς τα παιδιά της πόλης αισθανόμαστε παρακατιανοί, και τα παιδιά της υπαίθρου τα θεωρούμε προνομιούχα!

Στο τέλος η Λιλίκα όχι μόνο δεν επιστρέφει στην Αθήνα, αλλά πείθει και τους γονείς της να εγκατασταθούν στο χωριό και να αρχίσουν καινούργια ζωή.

Τα λείψανα αυτού του βιβλίου τα βρήκα ανέλπιστα σε μια σακούλα με εργαλεία. Ήσαν ξεσκισμένα και λερωμένα. Τις σκανάρισα και τις επεξεργάστηκα με το OCR, αλλά έπεσε και πολύ πληκτρολόγηση. Έτσι κατόρθωσα να αναστήσω το βιβλίο αυτό.


Γιάννης Τουλούπης


=====================================================================
ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΙ ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ


#4) Μέσα στις Φλόγες

Μετά την αποτυχία των μπέηδων και των αγάδων του σεραγιού του να πιάσουν ζωντανό τον Κατσαντώνη, ο Αλή Πασάς δέχεται το σχέδιο για τη σύλληψη που του προτείνει ο πονηρός αξιωματικός Ντερβίς Χασάν, η Αλεπού, όπως τον αποκαλεί ο Αλής που γνωρίζει πολύ καλά την πονηριά του. Ο Ντερβίς Χασάν γνωρίζει τις δοσοληψίες που έχει ο Κατσαντώνης με τον κουρσάρο καπετάν Φλόκο, να αγοράζει μπαρουτόβολα και καριοφίλια που του φέρνει ο κουρσάρος από το Πρίντεζι της Ιταλίας. Η παράδοση των όπλων γίνεται στην Πλαταριά, ένα μικρό ψαράδικο λιμανάκι λίγο πιο κάτω από τη Γουμενίτσα, εκεί όπου ο φοβερός κουρσάρος του Ιονίου έχει το λημέρι του, μια θαλάσσια σπηλιά όπου ξεκουράζεται και κρύβει τους θησαυρούς του έχοντας εξασφαλίσει έναντι πληρωμής την κάλυψη των ψαράδων του μικρού χωριού. Το σχέδιο της Αλεπούς είναι απλό και ο Αλή Πασάς το δέχεται χωρίς πολλούς δισταγμούς. Να δωροδοκηθεί ο φοβερός κουρσάρος με δέκα πουγκιά γεμάτα με τον ένα και μοναδικό θεό που προσκυνάει, το χρυσάφι, και να τους παραδώσει τον Κατσαντώνη την ώρα της παράδοσης των όπλων. Όμως ο Αλή Πασάς είναι πιο φιλοχρήματος από τον πειρατή και παραγγέλνει στον αλχημιστή που έχει φυλακισμένο στο σεράι του περιμένοντας να του φτιάξει ψεύτικο χρυσάφι, να του ετοιμάσει δέκα πουγκιά με ψεύτικα χρυσά τσεκίνια που θα φαίνονται σαν αληθινά για να πληρώσει μ’ αυτά τον φοβερό κουρσάρο…

Το διάβασμα της περιπέτειας του τεύχους 4 του περιοδικού «Κατσαντώνης και Αλή Πασάς» με τίτλο «Μέσα στις φλόγες» είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη. Είναι μια ιστορία που δεν είναι μόνο ενδιαφέρουσα, αλλά σε μεταφέρει σε μια άλλη εποχή, την εποχή πριν την ελληνική επανάσταση του 1821, με κλέφτες παλικάρια, πασάδες, μπέηδες, αγάδες, κουρσάρους, αλχημιστές και όμορφες κοπέλες, σκλάβες στα χαρέμια των αξιωματούχων και των πλουσίων. Δυστυχώς δεν είναι γνωστό ποιος είναι ο συγγραφέας του και οι μόνες διαθέσιμες πληροφορίες που προκύπτουν από το ίδιο το τεύχος είναι πως η σειρά περιλαμβάνει συνολικά οχτώ τεύχη που εκδόθηκαν από τον εκδοτικό οίκο της «Άγκυρας» του Απόλλωνα Παπαδημητρίου που αργότερα εξέδωσε και το «Γκαούρ-Ταρζάν». Οι περιπέτειες αυτές μάλλον δεν απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε παιδιά και εφήβους, αλλά και σε μεγαλύτερους. Σύμφωνα με το βιβλίο «Το παιδικό λαϊκό Φυλλάδιο-Περιοδικό-Βιβλίο» του Δημήτρη Χανού η σειρά των οχτώ τευχών εκδόθηκε το 1948 και εικονογράφος τους είναι ο Ν. Νείρος γνωστός και από το «Γκαούρ-Ταρζάν. Με βάση τη χρονιά της έκδοσής του μπορούμε να υποθέσουμε πως είναι από τα πρώτα περιοδικά που η έκδοσή τους έβαλε τα θεμέλια για την εμφάνιση και ανάπτυξη των λαϊκών παιδικών περιοδικών των δεκαετιών του ’50 και ’60. Το πρωτότυπο του τεύχους αυτού το εξασφάλισα το καλοκαίρι στο Λιτόχωρο όπου βρισκόμουν, ψάχνοντας στο βάθος του μπαούλου του φίλου μου Γιώργου Τσιφοδήμου.


Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 27 Οκτωβρίου 2016



27 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκπληκτικό αστυνομικό περιοδικό αγωνίας και μυστηρίου για τα παιδικά δεδομένα του 60',και τα οκτώ τεύχη ήταν εξαιρετικά,ιδιαίτερα τα-Δράκουλας του μαύρου πύργου και-Ο Απαγωγέας των νεκρών-μας παραπέμπουν στην Horror Hummer Films London με τους δύο αξέχαστους μύθους-Peter Cushing-Christopher Lee-είναι απορίας άξιον γιατί ο Ρούτσος σταμάτησε την συγγραφή του?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υποθέτω ότι το σχόλιο του... πιστού μας -κι από τα blogs- Ανάχαρση έχει να κάνει με τον "Μικρό Φαντομά" γιατί τα τεύχη που αναφέρεται είναι αυτού του περιοδικού.
      Λοιπόν, φίλε Ανάχαρση, μην αναρωτιέσαι γιατί ο Ρούτσος σταμάτησε τη συγγραφή του..Πιο εύκολα θα έπαιρνες απάντηση, αν ρωτούσες: ο Ρούτσος ολοκλήρωσε κάποιο από αυτά που έγραφε; Τα περισσότερα τα άφηνε στη μέση! Στην καλύτερη των περιπτώσεων ολοκλήρωνε την συμβατική οκτάδα τευχών, επειδή συνήθως είχε προχωρήσει μέχρι εκεί γράφοντάς την νωρίτερα.

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα Γιώργο.Η απάντησή σου με καλύπτει για τις συγγραφικές ιδιομορφίες και συνήθειες του Ρόυτσου,επειδή μου είχε αρέσει ιδιαιτέρως ο Μ.ΦΑΝΤΟΜΑΣ για την ανατριχιαστική του πλοκή έψαχνα αγωνιωδώς τότε πιτσιρικάς να πάρω απάντηση γιατί διεκόπη το περιοδικό αλλά...... ποιός θα μπορούσε να ξέρει τότε πριν 50 χρόνια.πάντως σ'εχαριστώ πολύ,θα ήταν ευχάριστο να βλέπαμε αναρτημένα και τα 8 τεύχη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα τεύχη του Μ. Φαντομά υπάρχουν ευτυχώς όλα και θα τα αναρτήσουμε σιγά-σιγά, Ανάχαρσι.

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα κ.Πάνο,ευχαριστώ για την τόσο γοργή ενημέρωση, να είσαι πάντα καλά,είδα και πολλές αναρτήσεις σας από τον ΓΚΑΟΥΡ-ΤΑΡΖΑΝ γ' Περίοδος, ΜΑΓΕΙΑ,Καλό μας φθινόπωρο

      Διαγραφή
    3. Καλησπερα!!μηπωs καποια στιγμη ανεβει καποιο τευχοs απο το περιοδικο ''ΙΠΤΑΜΕΝΟ ΒΕΛΟΣ?δεν εχω διαβασει κανενα τευχοs του!!ειχαν κυκλοφορησει 8 τευχη!ευχαριστω πολυ!!!

      Διαγραφή
    4. Θεόφιλε, αυτή τη στιγμή δεν βλέπω τέτοιο τίτλο στο βάθος του μπαούλου, αλλά ίσως κάποια στιγμή να φανερωθεί κι αυτό.

      Διαγραφή
  4. Οι Ωραίες αναρτήσεις συνεχίζονται φίλοι μας με σπάνια τεύχη,ελπίζω να βρεθεί ο χρόνος να συνεχιστούν οι αναρτήσεις για τα επόμενα τεύχη του Μ.Φαντομά,ευχαριστώ πολύ-Πάνο,Γιώργο,Προκόπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Ανάχαρσι, το τημ εργάζεται νυχθημερόν και πυρετωδώς. Ακολουθούν πολλές εκπλήξεις και τίποτα δεν θα μείνει στη μέση. Υπομονή. :)

      Διαγραφή
    2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    3. Ευχαριστώ και θερμά συγχαρητήρια σε όλους σας κ.Πάνο, Καλό χειμώνα,με υγεία,

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα σας,τι έκπληξη ο Μ.ΣΕΡΙΦΗΣ επέστρεψε από το 1963 ΥΠΕΡΟΧΑ!!!!!!!!! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ενδιαφέρομαι για τεύχη του ''ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΟΣ''.
    Μπορεί κανείς να μου πεί πού θα βρώ ?
    Ανδρέας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Ανδρέα,
      Ο ίδιος δεν γνωρίζω πού μπορείς να βρεις τεύχη, εκείνο όμως για το οποίο μπορώ να σε διαβεβαιώσω είναι πως σιγά-σιγά θα τα ανεβάσουμε όλα εδώ (σε ψηφιακή μορφή).

      Διαγραφή
  7. Γεια Panos! Εξαιρετική δουλειά! Θα δούμε any Greco's τεύχη σύντομα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και Γκρέκο θα δούμε φυσικά. Υπομονή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,καλή σαρακοστή κ.Πάνο μας,μη ξεχάσεις τον Μ.ΤΑΡΖΑΝ όπως μου υποσχέθηκες από το 2014

      Διαγραφή
  9. Περιμένουμε με αγωνία το Νο2 του Μ.ΤΑΡΖΑΝ Αλλά και του Μ.ΦΑΝΤΟΜΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ όλο το Team-Πάνος,Γιώργος,Προκόπης,τον φίλο από το Παρίσι και τον κ. Νάνο που δεν έστειλε άλλα τεύχη Μ.ΚΑΟΥ-ΜΠΟΫ,Μ.ΑΡΧΗΓΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ μου Ανάχαρσι, ο Μ. Ταρζάν θα ανεβαίνει ανάλογα με την διαθεσιμότητα των τευχών που θα βρίσκουμε (είναι δύσκολος) κι ως εκ τούτου χωρίς σειρά. Ο Μικρός Φαντομάς υπάρχει ολόκληρος και επιλαμβανόμαστε. Όσο για τον φίλο Άγγελο Νάνο, δεν φταίει εκείνος, που ήδη μας έστειλε τα άπειρα τεύχη, αλλά εγώ που καθυστερώ λόγω της χρονικής δυσκολίας που παρουσιάζουν στην επεξεργασία --είναι βλέπεις πολυσέλιδα. Λίγη υπομονή και όλα θα γίνουν. Έχεις παρατηρήσει υποθέτω πως κρατάμε πάντα τον όγο μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα και ευχαριστώ κ.Πάνο που με απαντήσατε αμέσως,οι διευκρινίσεις σας ικανοποιητικές(τις εκτιμώ),βεβαίως κρατάτε τον λόγο σας με υπευθυνότητα,ήδη το blog,άρχισε να γίνεται πολύ γνωστό σε πλατύτερες μάζες ταξιδιωτών του '50,'60,'70.μπορεί όλοι να σχολιάζουν,αλλά είναι βέβαιον ότι το παρακολουθούν,καλή συνέχεια με αναμονή,θέλω να επισημάνω ότι τα τεύχη του υπερανθρώπου έχουν σελίδες με διπλά νούμερα σε μία σελίδα, ώστε το πολυμηχάνημα δεν αξιολογεί σωστα την σελιδα γιατί μπερδεύεται και η διπλής όψης εκτύπωση τρελλέναται και τα κάνει γης μαδιάμ.

      Διαγραφή
    2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    3. Αχ αυτά τα πολυμηχανήματα, δεν τους κόβει το μυαλό καθόλου! Οι διπλές σελίδες υπάρχουν όταν μεταφέρουμε το κεντρικό σαλόνι (το δισέλιδο) σε μια σελίδα ώστε να μην αλλάζει το σχήμα του PDF (αυτό να δεις πώς τρελαίνεται όταν βλέπει σελίδες διαφορετικού μεγέθους!), οπότε δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο. Ίσως μια λύση να ήταν στη διπλή σελίδα και την επομένη της η εκτύπωση να γινόταν χειροκίνητα.

      Διαγραφή
  13. 'Ετσι ακριβώς όπως τα είπατε,Ευχαριστώ για την ενημέρωση,καλό καλοκαίρι,αναμένουμε τις αναρτήσεις με υπομονή

    ΑπάντησηΔιαγραφή